Δομή επιλογής

Πολύ συχνά καλούμαστε στη ζωή να λάβουμε αποφάσεις ανάλογα με τις υπάρχουσες συνθήκες, έτσι και στον προγραμματισμό τα προγράμματα δεν εκτελούν πάντα τις εντολές σειριακά αλλά επιλέγουν ποιες εντολές θα εκτελέσουν ανάλογα με κάποιες συνθήκες.

Η δομή επιλογής είναι μια σημαντική δομή που χρησιμοποιείται στον προγραμματισμό και με αυτή τη δομή εκτελούνται μια σειρά εντολών όταν μια συνθήκη είναι αληθής και μια άλλη σειρά εντολών όταν η συνθήκη είναι ψευδής.

Στο Scratch 3 οι εντολές που χρησιμοποιούνται για τη δομή επιλογής είναι οι ακόλουθες:

Η εντολή “εάν …τότε”

Πολλές φορές στον προγραμματισμό θέλουμε να δημιουργήσουμε προγράμματα που κάποιες εντολές  εκτελούνται μόνο αν ισχύει μια συνθήκη.

Εντολή εάν… τότε

Με την εντολή «εάν…τότε» οι εντολές που τοποθετούμε στο εσωτερικό της  εκτελούνται μόνο όταν ισχύει η συνθήκη (η συνθήκη μπαίνει μέσα στο ) , αν η συνθήκη δεν ισχύει εκτελούνται οι εντολές που βρίσκονται κάτω από την εντολή «εάν…τότε».

Η συνθήκη είναι μια λογική πρόταση που είναι πάντα ψευδής ή αληθής και στο Scratch χρησιμοποιούμε εντολές από την παλέτα Τελεστές, Αισθητήρες και Μεταβλητές που έχουν το εξάγωνο σχήμα για να τις υλοποιήσουμε.

Ας δούμε ένα παράδειγμα:

Θέλουμε να φτιάξουμε ένα σενάριο που το αντικείμενο γάτα μας ρωτάει τον βαθμό που πήραμε σε ένα τεστ. Αν ο βαθμός είναι μεγαλύτερος από 9.5 τότε μας εμφανίζει το μήνυμα “Συγχαρητήρια!!!”

Tο σενάριο που θα φτιάξουμε είναι το παρακάτω:

Η εντολή “εάν τότε… αλλιώς”

Υπάρχουν και σενάρια που χρειάζεται να εκτελεστούν εντολές και στην περίπτωση που η συνθήκη δεν ισχύει.

Με την εντολή «εάν τότε… αλλιώς», αν η συνθήκη ισχύει (είναι αληθής) εκτελούνται οι εντολές που βρίσκονται στην πρώτη εσοχή, αν η συνθήκη δεν ισχύει (ψευδής) εκτελούνται οι εντολές που βρίσκονται στη δεύτερη εσοχή.

Ας δούμε ένα παράδειγμα για να κατανοήσουμε τη χρήση της. 

Παράδειγμα

Θέλουμε να φτιάξουμε ένα σενάριο που το αντικείμενο γάτα μας ρωτάει τον βαθμό που πήραμε σε ένα τεστ. Αν ο βαθμός είναι μεγαλύτερος από 9.5 τότε εμφανίζει το μήνυμα “Συγχαρητήρια!!!” ενώ αν ο βαθμός είναι κάτω από 9.5  εμφανίζει το μήνυμα “Πολύ καλά”.

Το σενάριο που θα δημιουργήσουμε είναι το παρακάτω:

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ

Δοκιμάστε να κάνετε τις παρακάτω δραστηριότητες για καλύτερη κατανόηση των παραπάνω εντολών.

Δραστηριότητα 1

Δραστηριότητα 2

Δραστηριότητα 3

Δραστηριότητα 4